Esei Kumpulan
PENGENALAN KEPADA WEB 2.0
Web 2.0 adalah istilah yang diberikan untuk
menggambarkan generasi kedua World Wide Web yang memberi tumpuan kepada
keupayaan untuk orang ramai bekerjasama dan berkongsi maklumat atas talian. Web
2.0 pada dasarnya merujuk kepada peralihan daripada statik laman web HTML untuk
web yang lebih dinamik yang lebih teratur dan berdasarkan kepada aplikasi web
untuk pengguna.(Vangie Beal n.d.)
Ia juga teknologi terkini
atas talian kerana jika dibandingkan dengan teknologi Web dahulu, kini mempunyai
ciri-ciri interaktif pengguna dan kerjasama, sambungan rangkaian yang lebih
meluas dan saluran komunikasi juga dipertingkatkan. Salah satu perbezaan paling
ketara antara Web 2.0 dan Web 1.0 adalah kerjasama yang lebih erat dalam
kalangan pengguna Internet, isi kandungan dan perusahaan. Pada asalnya, data
dipamerkan dalam laman web, dan pengguna hanya melihat atau memuat turun
kandungan. Lama-kelamaan, pengguna mempunyai lebih banyak input mengenai sifat
dan skop kandungan web serta dapat mengenakan kawalan masa nyata ke laman web
tersebut. Sifat sosial Web 2.0 adalah satu lagi perbezaan utama antara asli dan
Web statik. Terkini, laman web membolehkan input berasaskan komuniti,
interaksi, perkongsian kandungan dan kerjasama. Jenis laman media sosial dan
aplikasi termasuk forum, blog mikro, rangkaian sosial, dan wiki.(Margaret Rouse
n.d.)
Sebahagian besar teknologi
yang digunakan dalam menyampaikan web 2.0 adalah teknologi Web terkenal,
seperti Adobe Flash, Microsoft Silverlight dan JavaScript. Aplikasi Web 2.0
sering berdasarkan metodologi muat turun berpusat yang membuat BitTorrent
begitu berjaya, di mana setiap kandungan ‘downloader’ juga
berfungsi sebagai pelayan, berkongsi beban kerja dan membuat kandungan banyak
dimuat turun agar lebih mudah dimana ia akan berada di dalam model yang
berpusat di mana semua permintaan boleh membawa kepada pelayan dan laman
web.(Tim O’Reilly n.d.
ELEMEN-ELEMEN WEB 2.0
- · Wiki: laman web yang membolehkan pengguna untuk member
sumbangan, bekerjasama dan membolehkan kandungan diubah suai. Wikipedia
merupakan salah satu daripada web yang berasaskan wiki yang tertua dan
paling terkenal.
- · Meningkatkan Software as a Service (SaaS),
aplikasi web dan ‘cloud computing’ dan bukannya program
dan perkhidmatan yang dipasang setempat.
- · Aplikasi mudah alih, juga
dikenali sebagai ‘nomadicity’, satu trend di mana pengguna dapat
berhubung di mana sahaja mereka berada. Trend ini amat berjaya disebabkan
oleh penggunaan telefon pintar, tablet dan peranti mudah alih serta dengan
rangkaian Wi-Fi yang mudah didapati.
- Rangkaian sosial:
Cara mengembangkan perniagaan seseorang dan/atau hubungan sosial dengan
berhubung secara individu. Antara laman rangkaian sosial termasuk
Facebook, Twitter, LinkedIn dan Google+.
- · Kerjasama berdasarkan keupayaan untuk mencapai sejumlah
besar pengguna dan sumber kolektif mereka, seperti ‘crowdsourcing’,
‘crowdfunding’ dan ‘crowdsource testing’.
- · User-generated content (UGC):
Penulisan, imej, audio dan kandungan video - boleh didapati secara dalam
talian oleh individu yang menciptakannya.
- · Unified communications (UC):
Integrasi pelbagai bentuk panggilan dan cross-media/ dikawal oleh pengguna
individu kedua-duanya bertujuan untuk perniagaan dan sosial.
- · Kurasi sosial: perkongsian
kerjasama kandungan di susun-atur sekitar satu atau lebih banyak tema atau
topik tertentu. Antara kandungan laman sosial kurasi termasuk Reddit,
Digg, Pinterest dan Instagram.
CIRI-CIRI TEKNOLOGI WEB 2.0
Antara ciri yang terdapat dalam teknologi Web
2.0 ialah klasifikasi informasi secara bebas. Web tradisional seperti Yahoo
Directory and DMOZ menggunakan klasifikasi yang telah ditetapkan maklumat
seperti sub kategori dan kategori. Selain itu, Web 2.0 yang klasifikasinya
sedia ada, membolehkan pengguna membuat pengkelasan / susunan maklumat yang
bebas. Ini juga dikenali sebagai tagging sosial. Sebagai contoh, laman
perkongsian foto Flickr dan Social Bookmarking daripada del.icio.us.
Yang keduanya ialah,
pengalaman pengguna yang pelbagai. Web tradisional dibina dengan HTML, CSS dan
CGI telah ditawarkan sebagai halaman statik. Sebaliknya Web 2.0 menggunakan
Ajax (Asynchronous JavaScript + XML) menyampaikan secara dinamik pengalaman
pengguna yang kaya kepada pengguna. Sebagai contoh, Google syarat Peta Google
dan Google Suggest.
Ciri seterusnya ialah,
pengguna sebagai penyumbang. Dalam web tradisi, maklumat yang sering disediakan
oleh pemilik laman web ini dan pengguna adalah sentiasa penerima. Model
penyampaian maklumat yang digunakan ialah secara sehala. Sebaliknya dalam Web
2.0, pengguna yang lain juga menyumbang kepada kandungan dengan cara penilaian,
ulasan & pengulas. Contoh biasa adalah Amazon.com - ulasan pelanggan
seksyen & mekanisme Page Rank Google.
Di samping itu, penyertaan
pengguna juga merupakan salah satu ciri-ciri teknologi Web 2.0. Dalam web
tradisional kandungan sepenuhnya dibekalkan oleh laman web pemilik / syarikat,
tetapi dalam web 2.0 pengguna mengambil bahagian dalam sumber kandunga. Ini
juga dikenali sebagai Crowd Sourcing.
Seterusnya ialah berkaitan
dengan Basic Trust. Dalam web tradisional kandungan dilindungi
di bawah Hak Harta Intelek tetapi di sisi lain, dalam web 2.0 kandungan
disediakan untuk perkongsian, penggunaan semula, mengagihkan semula dan edit.
Contoh-contoh yang biasa Wikipedia & Creative Common.
Yang terakhir ialah
ciri-ciri Long Tail. Web tradisional adalah
seperti perniagaan runcit produk dijual terus kepada pengguna dan pendapatan
yang dijana. Tetapi dalam web 2.0 produk khusus itu tidak dijual secara
langsung tetapi ditawarkan sebagai perkhidmatan tertakluk kepada permintaan dan
pendapatan dijana sebagai yuran bulanan dan pembayaran setiap penggunaan.
Contoh biasa adalah perkhidmatan CRM dan Google Apps.
IMPAK PENGGUNAAN TEKNOLOGI
WEB 2.0
Dalam dunia hari ini, teknologi maklumat dan
komunikasi dipengaruhi dalam banyak bidang yang berbeza di mana orang
memerlukan banyak pengetahuan dan piawaian yang lebih baik untuk mecapai
tugasan mereka terutamanya dalam pendidikan, perpustakaan akademik 2.0, dan
perniagaan serta masyarakat. Kajian telah menyatakan bahawa Web 2.0 ini
diwakili untuk melangkah kearah web yang lebih sosial, kerjasama, interaktif
dan responsif. Teknologi Web 2.0 memberi impak yang sangat baik dalam
kebanyakan bidang terutamanya pendidikan dan perniagaan sama ada perniagaan
bukan talian atau perniagaan talian.
Impak Web 2.0 dalam bidang pendidikan dilihat dalam perubahan yang pesat dalam
hasil pembangunan teknologi ini. Persekitaran pembelajaran virtual semakin berkembang
tinggi manakala kepelbagaian teknologi pendidikan juga semakin meningkat.
Perubahan itu adalah sukar tetapi berkemungkinan terdapat peningkatan dari segi
pembangunan dan pelaksanaan teknologi baru serta perubahan sosial juga membawa
perubahan dalam peruntukan pendidikan yang tidak dapat dielakkan. Tambahan
pula, Web 2.0 ini memberi satu platform yang luas untuk para pengajar di
univerisiti atau kolej dan sekolah untuk meningkatkan pengalaman profesional
dan cara pengajaran mereka dengan mengaplikasikan kemudahan – kemudahan
teknologi yang didapati. Mereka juga dapat menggunakan teknologi baru dalam
bidang pengajaran seperti persidangan video, wiki, kahoot dan sebagainya untuk
meningkatkan kemahiran serta menghasilkan kaedah pembelajaran yang berkesan.
Selain itu, pengaplikasian teknologi Web 2.0 dalam aktiviti pembelajaran
seharian memberi impak positif kepada para pelajar. Pelajar dapat memantapkan
prestasi mereka dalam pendidikan. Ini disebabkan kebanyakan laman sekarang
lebih interaktif dan responsif dan tidak setakat paparan maklumat sahaja. Oleh
sebab itu, ia menyenangkan pelajar untuk mendapatkan maklumat dengan senang
mengikut keperluan masing – masing(Darwish & Lakhtaria 2011).
Lebih – lebih lagi, penggunaan teknologi Web 2.0 memberi kesan yang amat besar
dalam bidang perniagaan di mana teknologi Web 2.0 secara intensif menyumbangkan
usaha dalaman pekerja dan meluaskan capaian organisasi kepada pelanggan, rakan
kongsi perniagaan dan pembekal. Penggunaan teknologi Web 2.0 dalam sesebuah
organisasi dapat mempertingkatkan produktiviti dan membenarkan organisasi
tersebut untuk berkos secara berkesan. Berdasarkan kajian, penggunaan teknologi
Web 2.0 dalam beberapa organisasi telah membiayai enam aspek penting iaitu
pengurusan, pengetahuan, pembangunan aplikasi secara pantas, pengurusan
perhubungan pelanggan, kerjasam atau komunikasi, inovasi dan latihan. Dari segi
pengurusan, Web 2.0 memberi keutamaan kepada organisasi yang bertumpu secara
luaran kerana organisasi tersebut perlu fokus pada keselamatan, privasi dan
harta organisasi tersebut. Peralatan dan teknologi pembangunan aplikasi akan
memformalisasikan untuk pembekal atau penjual teknologi dan syarikat atau
industri yang berasaskan teknologi kerana semakin banyak komponen, pengaturcaraan
antara muka dan widget diterbitkan oleh penerbit secara langsung atau
melibatkan pihak ketiga. Selain itu, pengurusan perhubungan pelanggan secara am
adalah komponen yang begitu luas dalam Web 2.0. Terdapat pelbagai cara untuk
memanfaatkan Web 2.0 bagi pihak pelanggan dan pembekal iaitu dengan menggunakan
peralatan Web 2.0 seperti blog, mashup dan sebagainya. Tambahan pula, Web 2.0
menjadi satu saringan komunikasi dan kerjasama untuk pekerja, pembekal dan
pelanggan. Peralatan Web 2.0 akan mengubah proses inovasi dalam pelbagai
industri dengan memudahkan komunikasi dan kerjasama secara langsung antara
pencipta dan pembeli produk atau perkhidmatan baru itu. Kelebihan dalam
penggunaan blog, wiki dan podcast sebagai latihan dapat meningkatkan
perkembangan organisasi secara senang dan mengurangkan kos. Secara keseluruhan,
Web 2.0 memberi kesan positif untuk perkembangan organisasi dan
mempertingkatkan imej organisasi yang terlibat dalam teknologi secara
langsung(Andriole 2010).
Web 2.0 turut membawa impak baik kepada masyarakat. Pada masa dahulu, Web 1.0
merupakan satu set laman web statik yang tidak lagi menyediakan kandungan
interaktif dan hanya berasaskan pautan, tetapi kini Web 2.0 membawa satu
perubahan yang amat besar untuk masyarakat tanpa mengira umur, etnik, pekerjaan
dan tahap pendidikan. Web 2.0 telah mengubah cara masyarakat berkomunikasi dan
rangkaian sosial telah mewujudkan peluang yang tidak kesudahan bagi masyarakat
untuk berkongsi kandungan sebagai pengguna wiki, blog atau lain –lain. Seorang
pengguna dibenarkan untuk memadam, menambah dan mengubah suai maklumat yang
sedia ada. Internet telah menjadi medium yang paling mudah dan popular untuk
berkomunikasi. Web 2.0 ini sebagai peningkatan daripada internet yang sedia ada
telah membangunkan satu sistem di mana pengguna menjadi peserta dalam talian
dan bukan sekadar penonton sahaja. Web 2.0 juga mewujudkan platform komunikasi
yang canggih untuk kegunaan am dan persendirian. Untuk kegunaan am, teknologi
Web 2.0 meningkatkan cara masyarakat mengumpul maklumat dengan memberi lebih
capaian kepada maklumat di seluruh dunia. Ia membolehkan masyarakat untuk
berkomunikasi antara satu sama lain dan menyebarkan idea- idea dan bukan
semata- matanya menerima maklumat daripada pihak berkuasa atau sumber tunggal.
Kegunaan Web 2.0 secara persendirian pula membantu memenuhi keperluan peribadi
daripada pengguna untuk mencipta dan berkongsi maklumat peribadi pengguna
terhad. Web 2.0 ini sebenarnya membolehkan setiap individu untuk mempunyai
maklumat yang disesuaikan dengan keperluan mereka.
BAGAIMANA APLIKASI WEB 2.0
MEMBANTU DALAM PENDIDIKAN
Pada era yang digital ini segala berubah kepada
penggunaan teknologi yang serba canggih. Setiap aktiviti harian kita kian hari
memerlukan teknologi agar membantu kita dapat melaksanakan tugasan dengan
mudah. Begitu itu juga dalam bidang pendidikan yang kian hari menggunakan
teknologi yang seba canggih untuk membantu dalam bidang pembelajaran.
Satu revolusi terbaru digunakan dalam bidang pendidikan iaitu Aplikasi Web 2.0
yang mula diguna pakai di kebanyakan bidang pendidikan. Banyak manfaat yang
dapat diperoleh melalui aplikasi ini.
Pada era yang digital ini segala berubah kepada
penggunaan teknologi yang serba canggih. Setiap aktiviti harian kita kian hari
memerlukan teknologi agar membantu kita dapat melaksanakan tugasan dengan
mudah. Begitu itu juga dalam bidang pendidikan yang kian hari menggunakan
teknologi yang seba canggih untuk membantu dalam bidang pembelajaran.
Satu revolusi terbaru digunakan dalam bidang pendidikan iaitu Aplikasi Web 2.0
yang mula diguna pakai di kebanyakan bidang pendidikan. Banyak manfaat yang
dapat diperoleh melalui aplikasi ini.
Melalui penggunaaa web 2.0
kia dapat mengalakkan pelajar sebagai penyumbang kandungan. Keupayaan
untuk mencipta serta memanipulasi maklumat seperti yang terdapat dalam
Wikipedia, Blog, dan podcast membolehkan pelajar untuk memanipulasi maklumat
yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya
kepada orang lain. Dengan kaedah ini secara tidak langsung pelajar itu sendiri
telah mengalami proses pembelajaran kendiri dan ini juga membekalkan maklumat
kepada masyrarakat sejagat.
Tamabahan juga ,penyimpanan
awan(Cloud Computing) juga akan diguna pakai oleh semua lapis pelajar. Hal ini
demikian kerana, aplikasi web 2.0 dibangunkan menggunakan tetapan
penyimpanan awan. Aplikasi ini mampu menyimpan kesemua maklumat penting dalam
pelbagai format secara dalam talian apabila pengguna aplikasi ini memuat naik
fail ke dalam ruang penyimpanan awan pengguna. Pengguna hanya perlu mengingati
nama pengguna dan juga katalaluan yang telah didaftarkan. Ciri-Ciri Keselamatan
juga dipasang agar maklumat yang disimpan pengguna di aplikasi penyimpanan awan
ini tidak diceroboh(Nurul Syaida Md Zuki 2016).
Selain itu, pelajar juga
akan menyumbang kepada aktivit pembelajaran dua hala. Hal ini demikian kerana,
menerusi web khususnya memlalui ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti
tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya. Penggunaan ruang forum
maya yang terancang, aktif, dan kreatif menyokong kepada pembentukan telaga
ilmu dalam sesuatu bidang. Teknologi dinamik ini dapat menghasilkan aktiviti
pembelajaran dua hala atau lebih kepada maya dan aktif.
Pada masa yang sama, dengan
meggunakan aplikasi web 2.0, pelajar boleh menyumbang idea sebagai pengkritik.
Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan
kritikan. Guru berperanan menyediakan bahan untuk membuat kritikan. Dalam
hal ini, guru perlu bijak menilai bahan yang bersesuaian untuk dijadikan bahan
kritikan. Kritikan dengan sokongan dari kajian literatur akan menyumbang kepada
penjanaan ilmu dan kemahiran pelajar kepada tajuk atau bidang tersebut.
Aktiviti ini menggalakkan pelajar kepada penerokaan ilmu yang berkaitan dengan
bahan atau subjek yang hendak dikritik disamping bijak berhujah mengenai
sesuatu isu.
RUJUKAN
Andriole, S. J. 2010.
Business impact of Web 2.0 technologies. Communications of the ACM, 53(12),
67. doi:10.1145/1859204.1859225
Darwish, A. &
Lakhtaria, K. I. 2011. The Impact of the New Web 2.0 Technologies in
Communication, Development, and Revolutions of Societies. Journal of
Advances in Information Technology, 2(4).
doi:10.4304/jait.2.4.204-216
Margaret Rouse. (n.d.).
What is Web 2.0 ? - Definition from WhatIs.com.
Nurul Syaida Md Zuki, F. K.
2016. Penggunaan Aplikasi Web 2 . 0 dalam. Penggunaan Aplikasi Web 2.0
dalam Pendidikan Abad Ke-21, (January), 0–12.
Tim O’Reilly. (n.d.). What
Is Web 2.0 - O’Reilly Media.
Vangie Beal. (n.d.). What
is Web 2.0? Webopedia Definition.
Comments
Post a Comment