Esei Kumpulan

PENGENALAN KEPADA WEB 2.0


Web 2.0 adalah istilah yang diberikan untuk menggambarkan generasi kedua World Wide Web yang memberi tumpuan kepada keupayaan untuk orang ramai bekerjasama dan berkongsi maklumat atas talian. Web 2.0 pada dasarnya merujuk kepada peralihan daripada statik laman web HTML untuk web yang lebih dinamik yang lebih teratur dan berdasarkan kepada aplikasi web untuk pengguna.(Vangie Beal n.d.)
Ia juga teknologi terkini atas talian kerana jika dibandingkan dengan teknologi Web dahulu, kini mempunyai ciri-ciri interaktif pengguna dan kerjasama, sambungan rangkaian yang lebih meluas dan saluran komunikasi juga dipertingkatkan. Salah satu perbezaan paling ketara antara Web 2.0 dan Web 1.0 adalah kerjasama yang lebih erat dalam kalangan pengguna Internet, isi kandungan dan perusahaan. Pada asalnya, data dipamerkan dalam laman web, dan pengguna hanya melihat atau memuat turun kandungan. Lama-kelamaan, pengguna mempunyai lebih banyak input mengenai sifat dan skop kandungan web serta dapat mengenakan kawalan masa nyata ke laman web tersebut. Sifat sosial Web 2.0 adalah satu lagi perbezaan utama antara asli dan Web statik. Terkini, laman web membolehkan input berasaskan komuniti, interaksi, perkongsian kandungan dan kerjasama. Jenis laman media sosial dan aplikasi termasuk forum, blog mikro, rangkaian sosial, dan wiki.(Margaret Rouse n.d.)
Sebahagian besar teknologi yang digunakan dalam menyampaikan web 2.0 adalah teknologi Web terkenal, seperti Adobe Flash, Microsoft Silverlight dan JavaScript. Aplikasi Web 2.0 sering berdasarkan metodologi muat turun berpusat yang membuat BitTorrent begitu berjaya, di mana setiap kandungan ‘downloader’ juga berfungsi sebagai pelayan, berkongsi beban kerja dan membuat kandungan banyak dimuat turun agar lebih mudah dimana ia akan berada di dalam model yang berpusat di mana semua permintaan boleh membawa kepada pelayan  dan laman web.(Tim O’Reilly n.d.

ELEMEN-ELEMEN WEB 2.0
  • ·  Wiki: laman web yang membolehkan pengguna untuk member sumbangan, bekerjasama dan membolehkan kandungan diubah suai. Wikipedia merupakan salah satu daripada web yang berasaskan wiki yang tertua dan paling terkenal.
  • ·         Meningkatkan Software as a Service (SaaS), aplikasi web dan ‘cloud computing’ dan bukannya program dan perkhidmatan yang dipasang setempat.
  • ·      Aplikasi mudah alih, juga dikenali sebagai ‘nomadicity’, satu trend di mana pengguna dapat berhubung di mana sahaja mereka berada. Trend ini amat berjaya disebabkan oleh penggunaan telefon pintar, tablet dan peranti mudah alih serta dengan rangkaian Wi-Fi yang mudah didapati.
  •     Rangkaian sosial: Cara mengembangkan perniagaan seseorang dan/atau hubungan sosial dengan berhubung secara individu. Antara laman rangkaian sosial termasuk Facebook, Twitter, LinkedIn dan Google+.
  • ·    Kerjasama berdasarkan keupayaan untuk mencapai sejumlah besar pengguna dan sumber kolektif mereka, seperti ‘crowdsourcing’, ‘crowdfunding’ dan ‘crowdsource testing’.
  • ·         User-generated content (UGC): Penulisan, imej, audio dan kandungan video - boleh didapati secara dalam talian oleh individu yang menciptakannya.
  • ·         Unified communications (UC): Integrasi pelbagai bentuk panggilan dan cross-media/ dikawal oleh pengguna individu kedua-duanya bertujuan untuk perniagaan dan sosial.
  • ·         Kurasi sosial: perkongsian kerjasama kandungan di susun-atur sekitar satu atau lebih banyak tema atau topik tertentu. Antara kandungan laman sosial kurasi termasuk Reddit, Digg, Pinterest dan Instagram.


CIRI-CIRI TEKNOLOGI WEB 2.0
Antara ciri yang terdapat dalam teknologi Web 2.0 ialah klasifikasi informasi secara bebas. Web tradisional seperti Yahoo Directory and DMOZ menggunakan klasifikasi yang telah ditetapkan maklumat seperti sub kategori dan kategori. Selain itu, Web 2.0 yang klasifikasinya sedia ada, membolehkan pengguna membuat pengkelasan / susunan maklumat yang bebas. Ini juga dikenali sebagai tagging sosial. Sebagai contoh, laman perkongsian foto Flickr dan Social Bookmarking daripada del.icio.us.
Yang keduanya ialah, pengalaman pengguna yang pelbagai. Web tradisional dibina dengan HTML, CSS dan CGI telah ditawarkan sebagai halaman statik. Sebaliknya Web 2.0 menggunakan Ajax (Asynchronous JavaScript + XML) menyampaikan secara dinamik pengalaman pengguna yang kaya kepada pengguna. Sebagai contoh, Google syarat Peta Google dan Google Suggest.
Ciri seterusnya ialah, pengguna sebagai penyumbang. Dalam web tradisi, maklumat yang sering disediakan oleh pemilik laman web ini dan pengguna adalah sentiasa penerima. Model penyampaian maklumat yang digunakan ialah secara sehala. Sebaliknya dalam Web 2.0, pengguna yang lain juga menyumbang kepada kandungan dengan cara penilaian, ulasan & pengulas. Contoh biasa adalah Amazon.com - ulasan pelanggan seksyen & mekanisme Page Rank Google.
Di samping itu, penyertaan pengguna juga merupakan salah satu ciri-ciri teknologi Web 2.0. Dalam web tradisional kandungan sepenuhnya dibekalkan oleh laman web pemilik / syarikat, tetapi dalam web 2.0 pengguna mengambil bahagian dalam sumber kandunga. Ini juga dikenali sebagai Crowd Sourcing.
Seterusnya ialah berkaitan dengan Basic Trust. Dalam web tradisional kandungan dilindungi di bawah Hak Harta Intelek tetapi di sisi lain, dalam web 2.0 kandungan disediakan untuk perkongsian, penggunaan semula, mengagihkan semula dan edit. Contoh-contoh yang biasa Wikipedia & Creative Common.
Yang terakhir ialah  ciri-ciri Long Tail. Web tradisional adalah seperti perniagaan runcit produk dijual terus kepada pengguna dan pendapatan yang dijana. Tetapi dalam web 2.0 produk khusus itu tidak dijual secara langsung tetapi ditawarkan sebagai perkhidmatan tertakluk kepada permintaan dan pendapatan dijana sebagai yuran bulanan dan pembayaran setiap penggunaan. Contoh biasa adalah perkhidmatan CRM dan Google Apps.

IMPAK PENGGUNAAN TEKNOLOGI WEB 2.0
Dalam dunia hari ini, teknologi maklumat dan komunikasi dipengaruhi dalam banyak bidang yang berbeza di mana orang memerlukan banyak pengetahuan dan piawaian yang lebih baik untuk mecapai tugasan mereka terutamanya dalam pendidikan, perpustakaan akademik 2.0, dan perniagaan serta masyarakat. Kajian telah menyatakan bahawa Web 2.0 ini diwakili untuk melangkah kearah web yang lebih sosial, kerjasama, interaktif dan responsif. Teknologi Web 2.0 memberi impak yang sangat baik dalam kebanyakan bidang terutamanya pendidikan dan perniagaan sama ada perniagaan bukan talian atau perniagaan talian.
            Impak Web 2.0 dalam bidang pendidikan dilihat dalam perubahan yang pesat dalam hasil pembangunan teknologi ini. Persekitaran pembelajaran virtual semakin berkembang tinggi manakala kepelbagaian teknologi pendidikan juga semakin meningkat. Perubahan itu adalah sukar tetapi berkemungkinan terdapat peningkatan dari segi pembangunan dan pelaksanaan teknologi baru serta perubahan sosial juga membawa perubahan dalam peruntukan pendidikan yang tidak dapat dielakkan. Tambahan pula, Web 2.0 ini memberi satu platform yang luas untuk para pengajar di univerisiti atau kolej dan sekolah untuk meningkatkan pengalaman profesional dan cara pengajaran mereka dengan mengaplikasikan kemudahan – kemudahan teknologi yang didapati. Mereka juga dapat menggunakan teknologi baru dalam bidang pengajaran seperti persidangan video, wiki, kahoot dan sebagainya untuk meningkatkan kemahiran serta menghasilkan kaedah pembelajaran yang berkesan. Selain itu, pengaplikasian teknologi Web 2.0 dalam aktiviti pembelajaran seharian memberi impak positif kepada para pelajar. Pelajar dapat memantapkan prestasi mereka dalam pendidikan. Ini disebabkan kebanyakan laman sekarang lebih interaktif dan responsif dan tidak setakat paparan maklumat sahaja. Oleh sebab itu, ia menyenangkan pelajar untuk mendapatkan maklumat dengan senang mengikut keperluan masing – masing(Darwish & Lakhtaria 2011).
            Lebih – lebih lagi, penggunaan teknologi Web 2.0 memberi kesan yang amat besar dalam bidang perniagaan di mana teknologi Web 2.0 secara intensif menyumbangkan usaha dalaman pekerja dan meluaskan capaian organisasi kepada pelanggan, rakan kongsi perniagaan dan pembekal. Penggunaan teknologi Web 2.0 dalam sesebuah organisasi dapat mempertingkatkan produktiviti dan membenarkan organisasi tersebut untuk berkos secara berkesan. Berdasarkan kajian, penggunaan teknologi Web 2.0 dalam beberapa organisasi telah membiayai enam aspek penting iaitu pengurusan, pengetahuan, pembangunan aplikasi secara pantas, pengurusan perhubungan pelanggan, kerjasam atau komunikasi, inovasi dan latihan. Dari segi pengurusan, Web 2.0 memberi keutamaan kepada organisasi yang bertumpu secara luaran kerana organisasi tersebut perlu fokus pada keselamatan, privasi dan harta organisasi tersebut. Peralatan dan teknologi pembangunan aplikasi akan memformalisasikan untuk pembekal atau penjual teknologi dan syarikat atau industri yang berasaskan teknologi kerana semakin banyak komponen, pengaturcaraan antara muka dan widget diterbitkan oleh penerbit secara langsung atau melibatkan pihak ketiga. Selain itu, pengurusan perhubungan pelanggan secara am adalah komponen yang begitu luas dalam Web 2.0. Terdapat pelbagai cara untuk memanfaatkan Web 2.0 bagi pihak pelanggan dan pembekal iaitu dengan menggunakan peralatan Web 2.0 seperti blog, mashup dan sebagainya. Tambahan pula, Web 2.0 menjadi satu saringan komunikasi dan kerjasama untuk pekerja, pembekal dan pelanggan. Peralatan Web 2.0 akan mengubah proses inovasi dalam pelbagai industri dengan memudahkan komunikasi dan kerjasama secara langsung antara pencipta dan pembeli produk atau perkhidmatan baru itu. Kelebihan dalam penggunaan blog, wiki dan podcast sebagai latihan dapat meningkatkan perkembangan organisasi secara senang dan mengurangkan kos. Secara keseluruhan, Web 2.0 memberi kesan positif untuk perkembangan organisasi dan mempertingkatkan imej organisasi yang terlibat dalam teknologi secara langsung(Andriole 2010).
            Web 2.0 turut membawa impak baik kepada masyarakat. Pada masa dahulu, Web 1.0 merupakan satu set laman web statik yang tidak lagi menyediakan kandungan interaktif dan hanya berasaskan pautan, tetapi kini Web 2.0 membawa satu perubahan yang amat besar untuk masyarakat tanpa mengira umur, etnik, pekerjaan dan tahap pendidikan. Web 2.0 telah mengubah cara masyarakat berkomunikasi dan rangkaian sosial telah mewujudkan peluang yang tidak kesudahan bagi masyarakat untuk berkongsi kandungan sebagai pengguna wiki, blog atau lain –lain. Seorang pengguna dibenarkan untuk memadam, menambah dan mengubah suai maklumat yang sedia ada. Internet telah menjadi medium yang paling mudah dan popular untuk berkomunikasi. Web 2.0 ini sebagai peningkatan daripada internet yang sedia ada telah membangunkan satu sistem di mana pengguna menjadi peserta dalam talian dan bukan sekadar penonton sahaja. Web 2.0 juga mewujudkan platform komunikasi yang canggih untuk kegunaan am dan persendirian. Untuk kegunaan am, teknologi Web 2.0 meningkatkan cara masyarakat mengumpul maklumat dengan memberi lebih capaian kepada maklumat di seluruh dunia. Ia membolehkan masyarakat untuk berkomunikasi antara satu sama lain dan menyebarkan idea- idea dan bukan semata- matanya menerima maklumat daripada pihak berkuasa atau sumber tunggal. Kegunaan Web 2.0 secara persendirian pula membantu memenuhi keperluan peribadi daripada pengguna untuk mencipta dan berkongsi maklumat peribadi pengguna terhad. Web 2.0 ini sebenarnya membolehkan setiap individu untuk mempunyai maklumat yang disesuaikan dengan keperluan mereka.

BAGAIMANA APLIKASI WEB 2.0 MEMBANTU DALAM PENDIDIKAN
Pada era yang digital ini segala berubah kepada penggunaan teknologi yang serba canggih. Setiap aktiviti harian kita kian hari memerlukan teknologi agar membantu kita dapat melaksanakan tugasan dengan mudah. Begitu itu juga dalam bidang pendidikan yang kian hari menggunakan teknologi yang seba canggih untuk membantu dalam bidang pembelajaran.  Satu revolusi terbaru digunakan dalam bidang pendidikan iaitu Aplikasi Web 2.0 yang mula diguna pakai di kebanyakan bidang pendidikan. Banyak manfaat yang dapat diperoleh melalui aplikasi ini.
Pada era yang digital ini segala berubah kepada penggunaan teknologi yang serba canggih. Setiap aktiviti harian kita kian hari memerlukan teknologi agar membantu kita dapat melaksanakan tugasan dengan mudah. Begitu itu juga dalam bidang pendidikan yang kian hari menggunakan teknologi yang seba canggih untuk membantu dalam bidang pembelajaran.  Satu revolusi terbaru digunakan dalam bidang pendidikan iaitu Aplikasi Web 2.0 yang mula diguna pakai di kebanyakan bidang pendidikan. Banyak manfaat yang dapat diperoleh melalui aplikasi ini.
Melalui penggunaaa web 2.0 kia dapat mengalakkan  pelajar sebagai penyumbang kandungan. Keupayaan untuk mencipta serta memanipulasi maklumat seperti yang terdapat dalam Wikipedia, Blog, dan podcast membolehkan pelajar untuk memanipulasi maklumat yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya kepada orang lain. Dengan kaedah ini secara tidak langsung pelajar itu sendiri telah mengalami proses pembelajaran kendiri dan ini juga membekalkan maklumat kepada masyrarakat sejagat.
Tamabahan juga ,penyimpanan awan(Cloud Computing) juga akan diguna pakai oleh semua lapis pelajar. Hal ini demikian kerana,  aplikasi web 2.0 dibangunkan menggunakan tetapan penyimpanan awan. Aplikasi ini mampu menyimpan kesemua maklumat penting dalam pelbagai format secara dalam talian apabila pengguna aplikasi ini memuat naik fail ke dalam ruang penyimpanan awan pengguna. Pengguna hanya perlu mengingati nama pengguna dan juga katalaluan yang telah didaftarkan. Ciri-Ciri Keselamatan juga dipasang agar maklumat yang disimpan pengguna di aplikasi penyimpanan awan ini tidak diceroboh(Nurul Syaida Md Zuki 2016).
Selain itu, pelajar juga akan menyumbang kepada aktivit pembelajaran dua hala. Hal ini demikian kerana, menerusi web khususnya memlalui ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya. Penggunaan ruang forum maya yang terancang, aktif, dan kreatif menyokong kepada pembentukan telaga ilmu dalam sesuatu bidang. Teknologi dinamik ini dapat menghasilkan aktiviti pembelajaran dua hala atau lebih kepada maya dan aktif.
Pada masa yang sama, dengan meggunakan aplikasi web 2.0, pelajar boleh menyumbang idea sebagai pengkritik. Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan kritikan. Guru berperanan menyediakan bahan untuk  membuat kritikan. Dalam hal ini, guru perlu bijak menilai bahan yang bersesuaian untuk dijadikan bahan kritikan. Kritikan dengan sokongan dari kajian literatur akan menyumbang kepada penjanaan ilmu dan kemahiran pelajar kepada tajuk atau bidang tersebut. Aktiviti ini menggalakkan pelajar kepada penerokaan ilmu yang berkaitan dengan bahan atau subjek yang hendak dikritik disamping bijak berhujah mengenai sesuatu isu.


 RUJUKAN
Andriole, S. J. 2010. Business impact of Web 2.0 technologies. Communications of the ACM53(12), 67. doi:10.1145/1859204.1859225
Darwish, A. & Lakhtaria, K. I. 2011. The Impact of the New Web 2.0 Technologies in Communication, Development, and Revolutions of Societies. Journal of Advances in Information Technology2(4). doi:10.4304/jait.2.4.204-216
Margaret Rouse. (n.d.). What is Web 2.0 ? - Definition from WhatIs.com.
Nurul Syaida Md Zuki, F. K. 2016. Penggunaan Aplikasi Web 2 . 0 dalam. Penggunaan Aplikasi Web 2.0 dalam Pendidikan Abad Ke-21, (January), 0–12.
Tim O’Reilly. (n.d.). What Is Web 2.0 - O’Reilly Media.
Vangie Beal. (n.d.). What is Web 2.0? Webopedia Definition.





Comments

Popular posts from this blog

What Everyone Must Know About Industry 4.0

Apa Itu Teknologi?

What is the future of technology in education?